| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
Crazyguy Moderaattori
Liittynyt: 08 Elo 2002 Viestejä: 846 Paikkakunta: Nummela, Vihti
|
Lähetetty: 13.02.2003, 14:55:52 Viestin aihe: Wacom Graphire2 |
|
|
Mitenkäs tuo hiiri siirtää näppäinten painallukset?
Hienoa jälkeä näyttäisi tulevan tuolla kynällä...
Onko nuo kaikki piirrokset tehty pelkällä kynällä?
Ja oletko tehnyt ne kaikki itse? _________________ Jos tietäisimme mitä olemme tekemässä, sitä ei kutsuttaisi tutkimukseksi, eihän? - Albert Einstein |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Samone Ylläpitäjä

|
Lähetetty: 13.02.2003, 17:26:30 Viestin aihe: Re: Wacom Graphire2 |
|
|
| Crazyguy kirjoitti: | | Mitenkäs tuo hiiri siirtää näppäinten painallukset? Onko nuo kaikki piirrokset tehty pelkällä kynällä? Ja oletko tehnyt ne kaikki itse? |
Näihin ajatuksiin pohjautuen päätin tehdä hieman lisätutkimuksia, ja tässä on se mitä selvisi. On totta, että artikkelissa on pieni asiavirhe, koska väittämäni, että kynä ja hiiri ovat todella kevyet, joka johtuisi siitä että ne eivät sisällä elektroniikkaa, ei pidä paikkaansa. Itse asiassa ne sisältävät paljon elektroniikkaa ja aion tämän artikkeliinkin korjata pikapuoliin. Tässä kuva hiirestä.
Eli toisin sanoen minulla ei ole mitään ideaa, miten hiiri ja sen näppäimet toimivat. Jos joku tietää, saa kertoa ja pistetään artikkeliin lisäinformaatiota.
Kuvat olen itse piirtänyt ja vain kynällä. Viivaesimerkin vaaleansiniset lehdet ovat ainoat, jotka on tuotettu photoshopin erikoisominaisuuksilla, mutta tässäkin näkyy miten kynän paineominaisuudet vaikuttavat työkaluun. _________________ http://www.tehomylly.net |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
StiNgeR Jäsen

Liittynyt: 22 Tam 2003 Viestejä: 63 Paikkakunta: Tuusula, Finland
|
Lähetetty: 14.02.2003, 12:49:49 Viestin aihe: Re: Wacom Graphire2 |
|
|
| Samone kirjoitti: |
Eli toisin sanoen minulla ei ole mitään ideaa, miten hiiri ja sen näppäimet toimivat. Jos joku tietää, saa kertoa ja pistetään artikkeliin lisäinformaatiota.
|
Eli tuo hiiri (aivan kuin kynäkin) toimii induktiolla, vähän siis samantyyppisellä tekniikalla kuin esimerkiksi kauppojen varashälyttimet (ne hassut tarrat) taikka etäluettavat henkilökortit. Myös joidenkin autojen käynnistyksenestossa käytetään samantyyppistä järjestelmää eli "vastaanotin" lähettää impulssin, johon "lähetin" elikkä auton avain / hiiri / ... vastaa sitten tilanteen mukaan.
Vähän vaikea selittää ilman kunnollista havaintomateriaalia, mutta varmaankin GOOGLElla löytyy asiasta lisäinformaatiota...
edit:
Tekniikka on siis nimeltään RFID, josta löytyy paljonkin tietoa GOOGLElla... _________________ StiNgeR Web - Tietokoneet ja Elektroniikka
Nasty Boy's Racing - Racing Team |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Crazyguy Moderaattori
Liittynyt: 08 Elo 2002 Viestejä: 846 Paikkakunta: Nummela, Vihti
|
Lähetetty: 14.02.2003, 14:57:36 Viestin aihe: |
|
|
Kiitos valaistuksesta...  _________________ Jos tietäisimme mitä olemme tekemässä, sitä ei kutsuttaisi tutkimukseksi, eihän? - Albert Einstein |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Samone Ylläpitäjä

|
Lähetetty: 14.02.2003, 15:22:33 Viestin aihe: |
|
|
Jep, kiitokset stingerille asian selvityksestä.
Mutta eikös indusoituva virta vaadi muuttuvaa magneettikenttää, eli mistäs hiiri saa virtaa, kun sitä pidetään paikallaan ja painetaan nappia? Osaatko sanoa mikä tuo metallinen suuri möykky olisi tuossa keskellä kuvaa? Käämi kenties? Olisi kiva tietää millaisia virtoja tuolla hiiressä liikkuu. _________________ http://www.tehomylly.net |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Juusto Tiimi

|
Lähetetty: 17.02.2003, 01:26:10 Viestin aihe: |
|
|
Virta siirtyy levystä tuon ison käämin kautta (induktiolla) hiiren piirilevylle, joka sitten kertoo missä hiiri on ja koska painetaan nappeja/pyöritetään rullaa. Nykyaikaisen sähköhammasharjankin akku ladataan induktiolla, eli toisinsanoen harjan ja laturiaseman välillä ei ole minkäänlaisia metallikielekkeitä tms, vaan sähkö siirtyy ilmassa laturista harjaan. Ei tosin taida olla kovin hyvä hyötyprosentti  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Ville Jäsen
|
Lähetetty: 17.02.2003, 02:12:15 Viestin aihe: |
|
|
| Ai noin se toimii, sähköhammasharja siis olen jo jonkin aikaa tuota ihmetellyt, että miten se toimii kun siinä ei näy mitään metallia tms. hyvä tuokin tietää. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|